
Allmän info
Vi deltog på jobbmässan HotSpot vid Karlstads universitet, där vi fick möjlighet att prata med studenter och företag om vårt projekt. Syftet var att visa upp oss samt rekrytera inför nästa år. Tack till alla som kom förbi och visade intresse!
Förra månaden genomförde vi quizerna för att kvalificera oss till tävlingarna, och vi kan nu meddela att vi lyckades kvalificera oss till flera av tävlingarna. Vi har kvalat in hos FSSwitzerland i Schweiz, FSEast i Ungern och FSAA i Kroatien. Dessutom ligger vi bra till på väntelistan för flera andra tävlingar, vilket var ett roligt resultat.
Vår rektor besökte oss nyligen för att få en inblick i vår verksamhet och se vårt arbete på nära håll. Det var kul att få tillfälle att berätta mer om projektet och visa upp våra framsteg.
Vi kan också meddela att vi har fått några nya sponsorer bekräftade, och vi är väldigt tacksamma för deras stöd samt de nya möjligheter som det kommer att ge oss framöver.
Vi blev inbjudna till Modern Art of Milling, ett digitalt fräs-event av Sandvik Coromant, där vi fick ta del av de senaste innovationerna inom vändskärsfräsning. Under eventet presenterades nya verktygskoncept, frässtrategier och tips för olika applikationer.
Låt oss höra vad grupperna har gjort!
Marketing & Finance
I februari genomförde vi äntligen Formula Solcell. Under två veckor fick olika mellanstadieklasser besöka oss under en dag och bygga sina egna bilar, drivna av solceller. Eleverna fick arbeta tillsammans i team för att designa och konstruera sina bilar och tävla mot sina klasskamrater. Det var en rolig och lärorik upplevelse för både oss och eleverna!
Arbetet med vår Business Plan Presentation (BPP) har fortsatt, med fokus på konkurrentanalys, marknadsföringsstrategier och kostnadsberäkningar.
I vanlig ordning har vi även arbetat med grafiskt material, framför allt för våra sociala medier. Denna gång har vi lagt extra fokus på att lyfta fram våra samarbetspartners och deras bidrag till vårt projekt. Dessutom pågår förberedelser för teamjackor och roll-ups.
Aerodynamics
Aero-gruppen har hämtat lamineringformarna hos vår samarbetspartner Circlab och påbörjat lamineringen av de första delarna. Vi har även påbörjat arbetet med att skära ut delar och borra hål. De första delarna har nu tillverkats och utöver detta har vi även börjat 3D-printa förlängningen av en sidepod-form.
Chassis
I början av månaden fortsatte vi att öva på de utsedda maskinerna för att förbättra våra färdigheter. Vi besökte Luni Metall, där vi fick en genomgång och rundtur av verksamheten, vilket var väldigt lärorikt. Under besöket hämtade vi även ut rören till chassit, som de förser oss med. Vi var även hos Hanza, där vi hämtade det laserskurna materialet till bilen. Vidare har vi punktsvetsat både jiggen och chassit samt påbörjat skärningen av lådorna. Dessutom har vi svetsat delar som ingår i hjulupphängningen.
Electronics & Drivetrain
Vi har haft många möten med elprofessorer på Karlstads Universitet för att få råd och vägledning i vårt arbete. Vi har fått några kretskort att fungera, vilket har varit ett viktigt framsteg. Under månaden har vi fokuserat på att skriva på vår ESF (Electrical System Form), som har deadline vecka 12, och som ska korrekturläsas nästa vecka av professorerna.
Vi har även beställt högvoltkablar från Huber Suhner som kommer att användas för att koppla samman de elektriska systemen i bilen. Just nu jobbar vi också på ett säkerhetssystem där Benders kort ingår. Kortet håller koll på att resistansen mellan chassits jord och tractive system är tillräckligt högt och skickar signaler till ett annat kort som i sin tur ska stänga av bilen om så inte är fallet.
Suspension & Maneuvering
Vi har påbörjat tillverkningen av komponenter i CNC-maskinerna, med fokus på delar till hjulupphängningen, såsom A-armar och stänger. Arbetet med CAM pågår för fullt, och många timmar har lagts i Esprit Edge för att säkerställa att tillverkningen håller hög kvalitet.
Den här veckan hade vi även besök av Lasertech, som har printat våra bromsoksadaptrar. Dessa kommer vi att hämta ut nästa vecka. Utöver det har vi monterat A-armarna och tillverkat A-armsfixturen, vilket var ett viktigt steg för att chassi-gruppen skulle kunna gå vidare i sitt arbete.
Vi hörs igen nästa månad!